luni, 24 septembrie 2012

Bicicleta de cicloturism

Este adevarat ca se poate face cicloturism cu orice bicicleta, si majoritatea chiar asa fac. Dar o bicicleta construita special pentru acest scop are cateva caracteristici mai deosebite. Un constructor de biciclete spunea ca o bicicleta de cicloturism se conduce si se manevreaza mai bine cand e incarcata cu bagaje, decat fara. In primul rand geometria cadrului este criteriul principal dupa care trebuie aleasa o astfel de bicicleta. Furca din spate are barele mai lungi decat in mod normal. Roata spate este mai departata de butucul pedalier, decat la bicicletele de sport. Tubul frontal are un unghi mai mare fata de verticala, astfel ca furca fata este mai inclinata, iar roata fata mai departata de butucul pedalier. Distanta dintre roti este mai mare, influentand in mod pozitiv echilibrul si confortul. Pe cadru si furca trebuie sa existe urechi sau gauri pentru fixarea portbagajelor si a aparatorilor de noroi. Majoritatea cicloturistilor prefera cadre cu top tube orizontal. Astfel se pot monta 2-3 suporturi pentru bidon pe down tube si seat tube, iar pe top tube se poate pune o borseta sau o pompa. Portbagajul este al doilea ca importanta dupa cadru. Portbagajele bune se gasesc greu si sunt scumpe, dar merita orice efort si investitie. Un portbagaj rupt, undeva departe de civilizatie, va poate strica toata calatoria. Cicloturistii de cursa lunga folosesc adesea doua portbagaje, unul in spate, celalalt in fata. Exista multe controverse despre distribuirea bagajelor pe cele doua portbagaje. Majoritatea pun aproape totul in spate, iar daca nu incape tot, mai adauga si in fata. Asta nu este o idee prea buna. Roata spate suporta aproape toata greutatea ciclistului, iar daca i se mai pun si bagajele in carca, va avea de suferit. Mai ales ca roata din spate e mai slaba din constructie, decat cea din fata , datorita formei de farfurie impusa de prezenta pinioanelor. Cicloturistii experimentati recomanda impartirea greutatii in mod egal, sau chiar pun mai mult pe fata. Si pentru a evita eventualele probleme ale rotii spate, o construiesc cu jante mai solide si numar mai mare de spite. Bagajele reprezinta urmatoarea grija. Nimanui nu-i place sa-si vada lucrurile personale curgandu-i din gentile rupte. Eu am vazut de multe ori asta, la prieteni si parteneri de ture. Gentile de calitate sunt necesare la orice tura, si aproape obligatoriu ar trebui sa fie si impermeabile. Si o ploaie de 10 minute va poate uda complet tot echipamentul, iar dormitul pe o saltea uda nu place nimanui. E adevarat ca gentile bune sunt scumpe, dar credeti-ma ca merita. O bicicleta serioasa de cicloturism, e dotata cu multe accesorii care nu prea se intalnesc pe bicicletele de sport. Aparatorile de noroi sunt indispensabile, iar un cric solid e foarte util. Stopurile reflectorizante si farul sunt obligatorii prin lege, de altfel necesare cand nu ajungeti la timp in camping si va prinde noaptea pe drum. Sonerie, suport pentru pompa, cu pompa aferenta, bidoane cat mai multe, oglinda de ghidon, antifurt, borseta de ghidon si de sa, sunt prezente pe aproape toate bicicletele de cicloturism. Multi se sperie cand vad o bicicleta incarcata cu 5-6 genti si cred ca o foarte greu de pedalat pe ea. Cum spuneam si la inceput, o bicicleta de cicloturism incarcata corect este la fel de usor de manevrat ca oricare alta. Bagajele trebuie puse echilibrat si pe fata si pe spate, iar gentile de pe partea stanga sa aiba cam aceeasi greutate ca cele de pe dreapta. Forma si pozitia pipei, ghidonului si seii nu influenteaza prea mult manevrabilitatea, fiecare foloseste ce-i place. Mai important este alegerea unui raport larg de viteze. Se recomanda angrenaj triplu si grup de pinioane cat mai mari. Pe teren plat nu se simte prea tare extragreutatea, dar la deal fiecare kilogram in plus incearca sa incetineasca bicicleta. Iata de ce e bine sa aveti pinioane mai mari si o foaie mica. La vale in schimb, o bicicleta incarcata e ca un tren expres, merge foarte repede si se opreste foarte greu. Deci sa nu uitati de frane; nu bune, ci foarte bune. Desi majoruitatea folosesc frane pe janta, deorece sunt mai usor de reglat si reparat, o frana pe disc e mult mai utila si eficienta. Mai ales in conditii de ploaie si noroi, pe care cicloturistii le intalnesc adesea. Trusa de scule si trusa medicala nu trebuie sa lipseasca din bagaje. In cicloturism prioritatile sunt altele: Intai rezistenta, apoi confortul si la urma greutatea.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu